Ik ben een startend bedrijf en heb meer btw betaald dan dat ik moet afdragen. Kan ik de BTW die ik heb betaald terugvragen bij de belastingdienst?

Dus als ik €200,- aan btw heb betaald en zelf €50,- zou moeten afdragen zou ik €150 terug kunnen vragen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (5)

Ja, aan het einde van het jaar. BTW is een voorheffing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat gaat eigenlijk vanzelf: bij je opgave OMZETbelasting geef je behalve de BTW die je op je facturen gerekend hebt ook de BTW op die je op facturen van anderen betaald hebt. Dat laatste bedrag geef je op bij 5b Voorbelasting.
Als op die manier een negatief te betalen BTW bedrag ontstaat dan stort de belastingdienst dat bedrag vanzelf binnen enkele dagen op jouw rekening.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je het bedrag al betaald hebt dan kun je de BTW van "vergeten" rekeningen en bonnetjes bij de volgende omzetbelastingopgave voegen, dan krijg je het alsnog terug. Als je vergeten bent om aanspraak te maken op de kleine ondernemers regeling dan kun je middels een brief om teruggave vragen.
Als je in één jaar minder dan €1883,- BTW moest betalen dan mag je het hele bedrag terugvragen, je kunt ook bij alle opgaven omzetbelasting die laag uitvallen al direct aanspraak op de regeling maken zodat je niets hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangifte omzetbelasting moet per kwartaal opgegeven worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, btw krijg je namelijk deels terug. Gewoon terugvragen die handel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De BTW die u teveel heeft betaald kunt u als ondernemer inderdaad terugvragen bij de Belastingdienst.

Waarschijnlijk moet u eens per kwartaal aangifte doen van de BTW. U kunt dan opgeven wat u aan BTW gedeclareerd hebt gekregen en wat u zelf in rekening hebt gebracht. Als daar een negatief saldo uit komt krijgt u dat als ondernemer terug.

Tip: Als u pas net bent begonnen en u verwacht dit jaar minder dan € 1.883 euro aan BTW te moeten betalen (na aftrek van voorbelasting), dan komt u wellicht in aanmerking voor de kleineondernemersregeling.
Meer info en de voorwaarden kunt u hier vinden:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/